Wiskunde

Getallen en bewerkingen:

We herhalen de getallen tot 20 en het rekenen (+ en -) tot 20.

Nadien bouwen we verder tot 100. De getallenlijn, het 100-veld, splitsingen,...
We leren optellen en aftrekken tot 100.

Ook de tafels van vermenigvuldiging komen dit jaar aan bod. Deze vormen een basis voor hun verdere schoolloopbaan in de lagere school. Er zal dus veel aandacht aan besteed worden.

Meetkunde:

Patronen, bouwsel, kijklijnen en gelijkvormigheid.

Vlakke figuren, soorten hoeken, lijnstukken en rechten, symmetrie en spiegelbeelden.

Metend rekenen:

Gewichten (g,kg), inhouden (l) en lengtes (m, dm, cm).

Euromunten en biljetten.

 

Nederlands

Spelling

We werken met de methode 'Iedereen spelt' waarbij de nieuwe woorden ook echt een betekenis krijgen. Er zijn veel prenten en foto's ter verduidelijking zodat de leerlingen effectief weten wat ze opschrijven. Ook oefenen we hierbij hoe we de woorden in een zin kunnen gebruiken.

De regel van open en gesloten lettergreep komt voor het eerst aan bod in het tweede leerjaar.
Andere moeilijkheden die we leren: korte, lange en tweeklanken - woorden met dubbel kopje of dubbel staartje - cht of gt - eindletter d/t of p/b - au of ou - ei of ij - woorden die eindigen op een klinker - woorden met een dof kopje - woorden met sch/schr/str/spr - ...

Taal

We werken met de methode 'Verrekijker'. We werken in thema's naar een taaltaak toe. Zo kunnen leerlingen stap voor stap werken aan een grotere taak.

Schoonschrift

We leren alle hoofdletters schrijven.

Wereldoriëntatie:

De leerlingen ontdekken in thema's en projecten de wereld rondom zich. Mens en maatschappij, wetenschappen en techniek (natuur, ruimte, tijd, verkeer, ...)

Bv.: We verkennen de school en maken een plattegrond. Leerlingen stippelen zelf een zoektocht uit.

Bv.: We maken een tijdlijn van onszelf, onze ouders en onze grootouders.

Bv.: Planten verzorgen, zaaien, bloembollen,...

Bv.: Gezonde voeding, de nieuwe voedingsdriehoek, gezond koken,...

Bv.: Iets ontwerpen, iets bouwen, iets uitzoeken,...

 

Initiatie Frans:

Jonge kinderen op een speelse wijze laten kennismaken met de Franse taal heeft heel wat voordelen. Het vergroot hun motivatie, activeert hun taaldenken, stimuleert taaldiversiteit ...

Eenvoudige thema's komen aan bod op een speelse wijze. Dialoogjes voeren, liedjes zingen, ...
Flonflon is de handpop die ons daarbij helpt.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb